Co je Kanban
Co je KANBAN JIT a KANBAN SERVIS ?
V sedmdesátých letech minulého století několik japonských firem v čele s Toyota Motor Corporation vypracovalo úplně odlišný přístup k řízení zásob, čerpajíce ze zkušeností řízení zásob Amerických obchodních řetězců. Základním rysem jednoho z těchto přístupů, který se nazývá JUST-IN-TIME = JIT („právě včas“), je výrazné snížení zásob v celém výrobním/obchodním systému.
Tím, že se Japonci spolehli na přesné plánování a koordinaci dodávek, dosáhli toho, že díly/zboží tj. samotné dodávky byly na místě ve správném množství, kvalitě a přesně tehdy, když jich bylo ve výrobě, montáži, obchodě zapotřebí.
I druhý japonský přístup, nazývaný KANBAN („štítek“), umožňuje firmám efektivnější plánování výroby a řízení zásob.
V systému KANBAN SERVIS jsou především k boxům, ale i dávkám, policím nebo paletám zásob ve výrobním procesu připojeny štítky nebo kartičky s čarovým kódem. Pokud během výroby, montáže, prodeje dojde k vyčerpání dávky, vrátí se její KANBAN „štítek“ do provozního, servisního oddělení, odkud je okamžitě zajištěna expedice další dávky. Protože je v systému udržován konstantní počet dávek, značně se zjednoduší koordinace, plánování a řízení zásob.